Tuesday, 13 November 2018

BERBALOIKAH RUMAH MESRA RAKYAT?

Bismilahirahmanirrahim..

Gambar dari laman web SPNB
Hari ni Kak Nana terpanggil untuk menulis tentang cara-cara nak mohon projek Rumah Mesra Rakyat dari SPNB. Sebabnya hari ni masa tengah buat kerja-kerja konkrit lantai, ada seorang pakcik datang bertanya cemana nak mohon rumah Mesra Rakyat ni.. Pakcik ni ada tanah yang dikongsi dengan 3 penama.. Dia dah bertanya pada Ketua Kampung tapi Ketua Kampung tak pasti tentang projek Rumah Mesra Rakyat. Jadi dia tak tau mana nak tanya lagi.. Pakcik ni sebenarnya kasihan kat anak dia yang duduk menyewa di taman perumahan di Seremban.. Sekarang sewa rumahnya RM800 sebulan.. So, akak voluteer nak bantu pakcik ni.. 

Sebenarnya ramai dikalangan kita orang melayu khususnya ada tanah sendiri.. Tak kisah lah mungkin dari tanah pusaka, tanah milik keluarga atau kongsi mahupun hak milik individu. Tapi masalahnya agak sukar untuk keluarkan belanja dengan jumlah yang agak besar untuk buat sebiji rumah. 

Jadi, inilah fungsi SPNB dimana ia sebuah badan yang di pertanggungjawabkan untuk membantu menyediakan rumah mampu milik yang berkualiti untuk keluarga di Malaysia. Pada akak ia satu langkah yang sangat bagus untuk membantu rakyat. Kerajaan siap bagi subsidi lagi.. jadi kita gunakan lah SPNB sebagai platform untuk kita buat rumah di tanah sendiri.. Why not kan? 

Cara-cara memohon program Rumah Mesra Rakyat:

1. Borang boleh didapati secara online atau dapatkan dipejabat SPNB yang berdekatan.
2. Isi borang dengan lengkap dan sertakan semua dokumen yang berkenaan.
              * Salinan kad pengenalan pemohon dan pasangan
              * Salinan kad pengenalan tuan punya tanah
              * Salinan geran hak milik tanah terbaru
              * Sijil carian rasmi terbaru dari pejabat tanah
              * Salinan slip gaji pemohon dan pasangan
              * Surat akuan sumpah (perlu dapatkan tandatangan Pesuruhjaya Sumpah)
              * Surat kebenaran pelepasan dari tuan punya tanah (jika bukan tanah sendiri, kalau tanah                       ada 3 penama maksudnya ketiga-tiga penama bersetuju untuk pemohon membuat rumah                    di tanah tersebut dan menandatangani surat pelepasan)
              * Sijil Nikah pemohon.
3. Setelah semua siap, dapatkan pengesahan dokumen daripada Wakil Rakyat / Penghulu/ Ketua Kampung.
4. Hantar borang yang lengkap tadi di Pejabat SPNB negeri masing-masing.

Senang je kan? tak susah sebenarnya.. Walaubagaimana pun kelulusan adalah tertakluk pada syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh SPNB. Satu lagi kene sabar tunggu giliran.. Macam akak dah tunggu 3 tahun juga untuk dapatkan rumah ni. Tapi pada akak penantian akak berbaloi bila kerja-kerja buat rumah dah pun bermula. Tanpa modal, pembiayaan ditanggung sepenuhnya oleh bank dan kerajaan. 

Untuk rumah akak, akak pilih 3 bilik tidur, 2 bilik air dengan 1000 kps. Kos adalah RM65,000.00. RM45,000.00 dari pinjaman bank dan RM20,000.00 subsidi kerajaan. Bayaran pinjaman kepada bank adalah sebanyak RM270.00 sebulan. Boleh la kan.. Pada akak sangat lah berbaloi.. Syukur Alhamdulillah.. 

Banyak lagi projek-projek perumahan dari SPNB.. samada yang bersubsidi ataupun yang tak de subsidi. Boleh layari laman web SPNB untuk tahu lebih detail projek-projek perumahan SPNB. Pada sesapa yang ada tanah kat luar sana, tanah keluarga ke, boleh je sepakat untuk buat rumah.. Kenapa nak menyewa kalau ada peluang buat rumah dengan bantuan kerajaan kan?.. :).. Pedulikan kata-kata orang kita terima bantuan kerajaan ke apa.. yang penting kita ada rumah kita sendiri.. InsyaAllah..


Kerja-kerja buat lantai dah bermula
Alhamdulillah.. Kemas kerja mereka..



Pelan lantai Rumah Mesra Rakyat.. 3 bilik tidur, 2 bilik air.



No comments:

Post a Comment

AKU YANG KAU ANGGAP SESUATU

SAAT INI JIWA MERINTIH HIBA.. MENANGISI CINTA YANG SEMAKIN MENJAUH.. HATI BERTANYA.. SAMPAI BILA.. ANDAI DAPAT KAU MENDENGAR KAT...